Med støtte fra Lundbeckfonden laver Information kurser til unge forskere i medietræning, podcast, publicering og meget mere.

Informations Medieskole for forskere

Journalistisk formidling drejer sig om at fortælle historier. Gode historier. Uden en præcist vinklet historie med et klart budskab og en klar konklusion får man som forsker sjældent opmærksomhed i medierne. Med Informations Medieskole får de studerende medietræning i at formidle deres historie til avis, twitter og på TV. I løbet af de seks moduler møder de studerende redaktører, forskere og formidlingseksperter og lærer, hvordan de finder og formidler deres forsknings gode historie, samt hvordan de bruger nyhedsmedierne uden at kaste deres faglighed og saglighed over bord. På medieskolen lærer man også at formidle sin forskning på tv – se eksemplerne nedenfor.

“Kurset som helhed har været det bedste jeg har taget i forbindelse med min ph.d., så tak for det!”, tidligere deltager på medieskolen forår 2019.

“Sjovt og mega grænseoverskridende!”, tidligere deltager på medieskolen forår 2019.

”Jeg synes at det hele fungerede rigtig godt. Nok det bedste kursus jeg har været på. Virkede gennemarbejdet og gennemprøvet.”, tidligere deltager på medieskolen efterår 2017.

Ulrik Bjørn Nielsens video fra medieskolen

Yun Ladegaards video fra medieskolen

Louise Rosendal Bangs video fra medieskolen

Debatindlæg

Den offentlige debat i medierne er hajfyldt farvand for en forsker. Men forstår man som forsker ikke sin position i debatten – og tør man aldrig blande sig i den – kommer man ikke på nyhedsmediernes a-hold. På Informations Medieskole bliver de studerende inviteret indenfor i debatredaktørens maskinrum og præsenteres for muligheder og faldgruber med debatindlæg. De får ligeledes kendskab til hvor og hvordan deres egen forskning og ekspertise er egnet til at bruge i den offentlige debat.

Sociale medier

Sociale netværksmedier såsom Facebook og Twitter er en uomgængelig – og måske endda den vigtigste del af kommunikationspaletten, hvis man som forsker vil have fat i de rigtige målgrupper. Men direkte og personlig kommunikation via sociale medier er også et anderledes håndværk, som kræver andre formidlingsredskaber og vigtige overvejelser. På medieskolen lærer de studerende, hvordan de aktivt kan bruge de sociale netværksmedier.