Kurser

Er du ph.d. studerende eller ung forsker? Vil du gerne ud med din forskning til et større publikum? Med støtte fra Lundbeckfonden laver Information kurser i medietræning, podcast, publicering og meget mere, så den offentlige debat kan få glæde af ny forskning.

Informations Medieskole

Journalistisk formidling drejer sig om at fortælle historier. Gode historier. Uden en præcist vinklet historie med et klart budskab og en klar konklusion får man som forsker sjældent opmærksomhed i medierne. Med Informations Medieskole får de studerende medietræning i at formidle deres historie til avis, twitter og på TV. I løbet af de seks moduler møder de studerende redaktører, forskere og formidlingseksperter og lærer, hvordan de finder og formidler deres forsknings gode historie, samt hvordan de bruger nyhedsmedierne uden at kaste deres faglighed og saglighed over bord.

Minikursus: Formidl din forskning kort, klart og konkret

Hvis du vil trænge igennem med din viden og dine budskaber, skal du kunne kommunikere din forskning til andre end dine fagfæller. På dette intensive minikursus får du konkrete værktøjer til at formidle din forskning på skrift med ord, der får både folk, fonde og beslutningstagere til at læse med. Du får redskaber til at udvælge den gode historie i din forskning, luge støvede ord og formuleringer ud af din tekst og ramme en bredere målgruppe. Med udgangspunkt i ti konkrete sproglige råd sætter journalist og kursusleder på Informations Medieskole Signe Tonsberg dig på sporet af, hvordan du skriver den gode formidlingstekst om din forskning. Vi kommer ud på universiteterne med dette tre-timers kursus i januar. Hold øje her på siden med hvornår, vi er på dit universitet. Uanset hvilket universitet du går på, kan du tilmelde dig kurset, der afholdes på Information i København, den 17. januar kl. 16-19. Kurset er gratis.

Minikursus på SDU

Tilmeld dig kurset på SDU den 16. januar kl. 14-17 - tilmeld dig via linket her: https://study.ruc.dk/class/view/16988

Debatindlæg

Den offentlige debat i medierne er hajfyldt farvand for en forsker. Men forstår man som forsker ikke sin position i debatten - og tør man aldrig blande sig i den - kommer man ikke på nyhedsmediernes a-hold. På Informations Medieskole bliver de studerende inviteret indenfor i debatredaktørens maskinrum og præsenteres for muligheder og faldgruber med debatindlæg. De får ligeledes kendskab til hvor og hvordan deres egen forskning og ekspertise er egnet til at bruge i den offentlige debat.

Sociale medier

Sociale netværksmedier såsom Facebook og Twitter er en uomgængelig – og måske endda den vigtigste del af kommunikationspaletten, hvis man som forsker vil have fat i de rigtige målgrupper. Men direkte og personlig kommunikation via sociale medier er også et anderledes håndværk, som kræver andre formidlingsredskaber og vigtige overvejelser. På medieskolen lærer de studerende, hvordan de aktivt kan bruge de sociale netværksmedier.