Ph.d. Cup, en formidlingskonkurrence udviklet i samarbejde mellem Information, DR og Lundbeckfonden

Formålet med konkurrencen er at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger fra landets universiteter. Konkurrencen er blevet afholdt én gang om året siden 2013, og afholdes igen i foråret 2020.

Blandt alle tilmeldinger til cuppen, læser, vurderer og udvælger en gruppe af kommunikationsfolk og journalister fra hhv. DR og Information de 25 bedste.

Herefter udvælger dommerkomitéen fem finalister, der skal stå på scenen til det store finaleshow. Dommerkomitéen tilstræber at udvælge de fem finalister, så de fire hovedområder sundhedsvidenskab, naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab er præsenteret.

Ph.d. Cuppen kulminerer i et stort finaleshow i DR Koncerthuset. Her dyster de fem finalister i at formidle deres forskning overfor et publikum og tre dommere. Finalisterne får frem mod kåringsshowet coaching og sparring fra erfarne videnskabsformidlere. De forbereder en mundtlig og visuel præsentation af deres ph.d.-projekt og får medietræning samt en personlig evaluering på deres formidlingsstyrker og muligheder inden for deres forskningsområde.

Kåringsshowet bliver optaget den 29. april 2020.

Alle fem finalister bliver portrætteret i magasinet “Videnskapløb”, som udkommer med Information samt på alle landets universiteter og udvalgte biblioteker.

Venture Cup

Ph.d. Cup samarbejder med Venture Cup, der er en forening startet af de danske universiteter (undtagen RUC), og som har eksisteret siden år 2000. Venture Cup arbejder for at promovere og showcase entreprenørskab blandt universitetsstuderende og bygge bro mellem den akademiske verden og erhvervslivet. Læs mere om Venture Cup her. I 2020 tilbyder vi, at de 20 forskere, som har skrevet de 20 bedst formidlede afhandlinger, kan få en plads på workshoppen ”Fokus på forretningsudvikling”, som vi tilbyder i samarbejde med Venture Cup.

Workshoppen består af tre elementer: inspiration, udvikling og sparring. Første del er tænkt som inspiration. En Venture Cup-alumni, der har gjort sin forskning til sit levebrød, vil fortælle hvordan og med hvilke udfordringer. I anden del af workshoppen er der fokus på værktøjer og viden om forretningsmodeller og -udvikling, kommercialisering og mulige aftagere af den viden, man som ph.d. har erhvervet sig. I sidste del af workshoppen vil Venture Cup gennem sit netværk tilbyde forskerne flash-mentoring med 30-40 relevante mentorer fra erhvervslivet. Heriblandt både erfarne iværksættere og erhvervsledere, der alle vil bidrage med erfaring og sparring, hvis forskningen skal ud og leve i erhvervslivet.